Bukan Berita Online Biasa

Tag archive

China

Belanja 5,000 Mangkuk Mi Setelah Jumpa Cincin Berlian

in Gaya Hidup/Utama & Sensasi

BEIJING – Seorang usahawan China sanggup beli 5,000 mangkuk mi untuk diderma kepada orang ramai setelah cincin pertunangannya yang hilang ditemui dan dikembalikan pengurus restoran itu. Menurut media tempatan, lelaki dari Guangzhou yang hanya dikenali sebagai Wang itu mengunjungi Chongqing untuk lamar kekasihnya, tetapi tertinggal beg di luar restoran yang menjual mi selepas menjamu selera di…



Teruskan Membaca

Budak 12 Tahun Buang Bayi Kejutkan Ramai

in Jenayah/Utama & Sensasi

MENGEJUTKAN! Penduduk di China dikejutkan dengan laporan mengenai seorang bayi yang dibuang di dalam semak oleh ibunya, yang baru berusia 12 tahun. Bayi yang dalam keadaan bogel itu ditemui di bawah jambatan di wilayah Sichuan. Dia dikejarkan ke hospital dan kini semakin sembuh. Sementara ibunya pula berjaya dikenalpasti. Budak berkenaan menetap bersama datuk dan neneknya…



Teruskan Membaca

Gambar Kemeriahan Pesta Makan Cili Di China

in Gaya Hidup/Utama & Sensasi

BERANI ke anda makan cili mentah-mentah macam tu je?  Ha jangan tak tahu, pertandingan makan cili mentah ini merupakan in thing kat negara China tau. Tengoklah sendiri gambar-gambar ni… Memang cukup meriah dan macam pesta besar-besaran je kan dorang ni. Pertandingan yang diadakan di Hunan, China baru-baru ini telah menarik minat sebilangan besar pencinta makanan…



Teruskan Membaca

Cukuplah Momokkan Melayu, Tun M Lupa Jepun Penjajah?

in Politik/Utama & Sensasi

MAHATHIR – China tak boleh tetapi Jepun boleh walaupun pernah menyerang, merampas negara, membunuh, merogol dan menyeksa jutaan orang Malaysia. Salah satu propaganda utama Pakatan Harapan – terutamanya PRIBUMI ialah mereka mahu menakutkan orang Melayu menggunakan China. Jelas sekali ini merupakan percubaan untuk menjatuhkan kejayaan usaha PM Najib dan kerajaan dalam mengembangkan perdagangan dan pelaburan…



Teruskan Membaca

Kanak-Kanak Kena Langgar, Saksi Cuma Lihat

in Jenayah/Utama & Sensasi

KEMALANGAN di China ni diibaratkan macam sudah biasa berlaku dan tak pelik jika si ‘mangsa’ sengaja buat-buat cedera supaya mendapat pampasan insurans di negara itu. Tapi kali ni lain pula apabila seorang wanita yang sedang mendukung bayinya, hanya melihat seorang kanak-kanak lelaki dilanggar dengan kereta tanpa membantu menyelamatkannya. Si kecil itu kelihatan sedang mencangkung, mungkin…



Teruskan Membaca

Lelaki Bawa Dua Pasang Tangan Abang Naik Bas

in Jenayah/Utama & Sensasi

KAKITANGAN keselamatan di sebuah stesen bas di China terkejut selepas mendapati seorang lelaki telah membawa dua tangan yang telah dipotong di dalam beg. Lelaki itu, Zheng ditangkap selepas dia melalui pemeriksaan keselamatan di stesen bas Duyun di Guizhou. Zheng bagaimanapun mendakwa dia membawa dua pasangan tangan milik abangnya. Susulan penemuan tangan berkenaan, kakitangan keselamatan di…



Teruskan Membaca

12 Maut, Lebih 170 Cedera Gempa Di China

in Terkini

BEIJING – Sekurang-kurangnya 12 terbunuh apabila gempa bumi 6.5 magnitud menggegarkan barat daya China, kata sumber kerajaan hari ini. Difahamkan angka korban akibat gempa yang berlaku lewat semalam di pedalaman kawasan pergunungan wilayah itu dijangka meningkat. Menurut satu kenyataan kerajaan wilayah Aba yang juga kawasan pusat gempa, seramai 175 orang cedera, 28 daripadanya parah. Bagaimanapun…



Teruskan Membaca

Video: Tak Perform Kerja, Dihukum Minum Air Tandas…

in Gaya Hidup/Utama & Sensasi

BEIJING – Hanya kerana tidak menunjukkan prestasi kerja yang memuaskan, dua pekerja sebuah syarikat di China menjadi mangsa deraan majikannya dengan cara paling menjijikkan. Lapor portal Shanghaiist, mangsa yang bekerja di sebuah syarikat fotografi di wilayah Sinchuan itu dikehendaki meminum seteguk air yang diambil daripada mangkuk tandas. Perkara itu didedahkan menerusi satu rakaman video tular…



Teruskan Membaca

Video: Ditampar Gara-Gara Penerbangan Batal…

in Gaya Hidup/Utama & Sensasi

HONG KONG – Berang penerbangan dibatalkan, seorang wanita dengan beraninya menampar seorang pekerja lapangan terbang, Khamis lalu, lapor Shanghaiist. Dalam kejadian yang berlaku di Lapangan Terbang Antarabangsa Shenyang Taoxian di wilayah Liaoning itu, wanita terbabit mengaku menampar pekerja lapangan terbang terbabit dan ditahan selama 10 hari sebelum dikenakan denda 200 Yuan (RM127). Penumpang wanita berusia…



Teruskan Membaca

Padah Makan 54 Batang Aiskrim, Ginjal Terjejas

in Gaya Hidup/Utama & Sensasi

CUACA masa kini kadang-kala tidak menentu. Ada masa panas, ada masa sejuk, ada masa pula hujan ribut. Justeru, tindakan seorang lelaki bernama Zheng, 44, menikmati aiskrim bagi menghilangkan rasa panas yang melanda China sejak beberapa minggu lalu mungkin niatnya untuk menyejukkan badan. Malang sekali, lelaki yang berasal dari Quzhou wilayah Zheijang, China ini telah dimasukkan…



Teruskan Membaca

Shanghai Lancar Bilik Simpan Suami Ketika Bini Beli-Belah

in Gaya Hidup/Utama & Sensasi

SHANGHAI – Aktiviti beli-belah bersama-sama dengan isteri, tunang atau teman wanita selama berjam-jam mungkin salah satu kerja yang paling membosankan bagi golongan lelaki. Justeru sebuah gedung perniagaan terkemuka di sini, Global Harbor telah menyelesaikan masalah ini dengan melancarkan kemudahan bilik ‘penyimpanan suami’ ketika pasangan mereka pula leka membeli-belah. Kontena layan sendiri yang berkaca ala akuarium…



Teruskan Membaca

Renminbi Bakal Gantikan US Dolar?

in Utama & Sensasi

RENMINBI bermaksud Wang Rakyat dan menjadi mata wang Republik Rakyat China. Nama penuh bagi Renminbi ialah Wang Bank Rakyat China. Singkatan kod rasmi ISO 4217 ialah CNY (China Yuan). Tetapi singkatan yang digunakan pada peringkat antarabangsa ialah RMB dan simbolnya ¥. Ekonomi China ialah yang kedua terbesar di dunia mengikut KDNK selepas Amerika Syarikat. Pada…



Teruskan Membaca

India: Antara Destinasi Emas Pelaburan China

in Utama & Sensasi

CHINA dan India, dua negara yang mempunyai kepadatan penduduk yang tertinggi dunia. Namun, China berjaya menjadi negara yang disegani. China menjadi kuasa ekonomi baru dan India kini antara destinasi utama pelaburan China. China yang sudah memiliki lebih RM250 bilion pelaburan di Amerika Syarikat sejak lima tahun kebelakangan ini, mula memilih pelbagai destinasi strategik untuk menjadi…



Teruskan Membaca

China: Kuasa Ekonomi Paling Pesat Membangun

in Utama & Sensasi

CHINA merupakan satu kuasa ekonomi yang digeruni. Jika dilihat pada trend ekonomi terkini, China menunjukkan penambahan ekonomi yang kukuh. China mempunyai pertumbuhan ekonomi purata sebanyak 10 peratus setiap tahun. Ia disebabkan dari reformasi pasaran pada tahun 1978. Reformasi ini yang membuka jalan untuk China berkembang pada hari ini. Jika dilihat pada masa dahulu, kebanyakan rakyat…



Teruskan Membaca

China: Negara Paling Pesat Membangun

in Terkini

CHINA merupakan satu kuasa ekonomi yang digeruni. Jika dilihat pada trend ekonomi terkini, China menunjukkan penambahan ekonomi yang kukuh. China mempunyai pertumbuhan ekonomi purata sebanyak 10 peratus setiap tahun. Ia disebabkan dari reformasi pasaran 1978. Reformasi ini membuka jalan untuk China berkembang pada hari ini. Jika dilihat pada masa dahulu, kebanyakan rakyat China pada 1942…



Teruskan Membaca

Wang Jianlin: Bekas Tentera Pemilik Dalian Wanda Group

in Utama & Sensasi

WANG Jianlin, antara lelaki terkaya di China pengasas Dalian Wanda Group, pemaju dan pemilik hartanah terbesar China dan pengendali rangkaian sosial terbesar di dunia. Bekas tentera yang mempunyai pengalaman dalam bidang politik menjadi satu kelebihan Wang untuk berkecimpung dalam bisnes. Wang pernah menjadi konsultan ekonomi di Wilayah Yunnan juga dalam bidang pembinaan untuk kerajaan Guiyang.…



Teruskan Membaca

Tohmahan Konon Jual Malaysia Kepada China?

in Terkini

REPUBLIK Rakyat China merupakan kuasa besar yang tidak asing lagi dalam dunia pelaburan global. Di Amerika Syarikat (AS), pelabur China melabur RM50 billion pada 2014 dan pelaburan tersebut meningkat menjadi RM63 billion pada 2015. Dua per tiga daripada jumlah tersebut dilaburkan dalam sektor hiburan, kesihatan, IT dan kewangan. Pelabur China bukan sahaja melabur dalam sektor…



Teruskan Membaca

China Dan WTO: Kebangkitan Satu Hegemoni Ekonomi

in Gaya Hidup/Terkini

CHINA pada masa kini semakin rancak dalam bidang ekonomi di Malaysia apabila membeli saham Proton 49.9 peratus melalui syarikat Geely Automobile. China juga memegang status MFN (Most Favourable Nation) dalam perdagangan antarabangsa. Semua ini bermula dengan pilihan untuk melaksanakan dasar pintu terbuka yang bermula pada 1977 dan penglibatan China dalam World Trade Organisation (WTO). Kemasukan…



Teruskan Membaca

Made In China: Menuju 100 Tahun Republik

in Gaya Hidup/Terkini

CHINA mengeluarkan hampir 80 peratus dari semua produk kegunaan dalam kehidupan seharian. “Made in China” terma yang digunakan bagi produk yang dihasilkan dari Tanah Besar. Sejarah awalnya “Made in China” terhasil berikutan persaingan teknologi pada era Perang Dingin. Amerika Syarikat (AS), memburuk-burukkan jenama dan label buatan China. Namun kini produk China adalah label yang paling…



Teruskan Membaca

Audi Mohon Maaf, Siar Iklan Wanita Asia ‘Kurang’ Menarik

in Gaya Hidup/Utama & Sensasi

SYARIKAT kenderaan terkenal dari Jerman, Audi hari ini memohon maaf di atas ketidakprihatinan mereka dalam menyiarkan iklan berbaur sensitif seakan merendahkan golongan wanita. Menjelaskan perkara itu kepada pemberita, Audi berkata pihaknya tidak berniat mahu menyinggung mana-mana pihak. “Kami meminta maaf kerana sebahagian pengguna tersinggung dengan video berkenaan dan ia bukanlah tujuan kami walau apa jua…



Teruskan Membaca

Video: Jadi ‘Wanita’ Selama 20 Tahun Demi Ibu

in Gaya Hidup/Utama & Sensasi

RAKAMAN video seorang lelaki China berpakaian seperti perempuan demi menceriakan ibunya yang sudah uzur, menjadi tular di media sosial negara itu. Lelaki berusia dalam lingkungan 50 tahun dari Guilin, wilayah Guangxi itu menunggang motosikal roda tiga, sementara ibunya duduk berehat di belakang. Dia kemudian melayan dan menyuap makanan pada ibunya meskipun orang ramai memandang dengan pandangan…



Teruskan Membaca

Video: Kanak-Kanak 2 Tahun Maut Gara-Gara Prank

in Gaya Hidup/Utama & Sensasi

SEORANG kanak-kanak perempuan di China maut secara tragis setelah terjatuh dari tingkat 18 bangunan kediamannya minggu lalu. Lapor portal Shanghaiist, dalam kejadian di sebuah apartment di wilayah Hunan itu, mangsa, Lili, 2, sebelum itu menaiki lif bersama dua orang rakannya ke tingkat 9. Menerusi rakaman kamera litar tertutup (CCTV), sebelum mereka bertiga tiba di tingkat 9,…



Teruskan Membaca

Wow… Ini Model ‘Fashion Show’ Ke Atau Kabin Krew?

in Gaya Hidup/Utama & Sensasi

WOW! Rekaan terbaru uniform salah sebuah syarikat penerbangan di China telah berjaya mencuri perhatian dunia. Rekaannya yang begitu “boom” dan unik membuat kami terpaku, ini pertunjukan fashion atau kabin krew penerbangan? Sebuah syarikat penerbangan di China, Hainan Airlines telah memperkenalkan rekaan uniform yang unik serta “stylish” untuk pramugara dan pramugari di sana. Sekali pandang, uniform tersebut…



Teruskan Membaca

Drive Sambil Julur Kaki, Kan Dah Kena Saman…

in Utama & Sensasi

BEIJING – Seorang pemandu di bandar ini disaman pihak berkuasa selepas dikesan memandu dengan sebelah kaki terjulur di tingkap. Lapor portal Shanghaiist, polis mengambil tindakan itu selepas beberapa pengguna jalan raya merakam aksi lelaki berkenaan sebelum memuat naik gambar itu di media sosial. Gambar itu menunjukkan lelaki berkenaan memandu sebuah kereta berwarna hitam dengan kaki…



Teruskan Membaca

Kecoh 3 Patung Dewi Naik Pesawat Dari China Ke KLIA

in Gaya Hidup/Utama & Sensasi

BEIJING – Tular foto memaparkan tiga patung dewi China ditempatkan di kerusi penumpang kelas perniagaan dalam penerbangan dari Xiamen, China ke Kuala Lumpur, Malaysia baru-baru ini. Namun apakah sebenarnya yang terjadi di sebalik kisah istimewa penerbangan XiamenAir ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) itu? Bayangkanlah ia mampu mengembara hampir 3,000 kilometer jauhnya! Siapakah tiga…



Teruskan Membaca

Video: Bapa Hukum Anak Dengan Cara Paling ‘Brutal’

in Gaya Hidup/Utama & Sensasi

SETIAP ibu bapa pasti mempunyai cara tersendiri dalam mendidik anak-anak. Namun demikian tidak semuanya tahu bagaimana cara yang betul dan paling berkesan kerana setiap anak-anak itu mempunyai fi’il masing-masing. Seperti yang dilakukan seorang bapa di negera tembok besar ini yang memilih menghukum anaknya dengan cara kekerasan. Padahal cara tersebut belum tentu efektif dan mungkin hanya…



Teruskan Membaca

Vlogger Alami Keracunan Selepas Salah Makan Pokok

in Gaya Hidup/Utama & Sensasi

SEORANG vlogger secara tidak sengaja telah mengalami keracunan selepas tersalah makan tumbuh-tumbuhan yang disangkanya lidah buaya ketika dia berbicara mengenai khasiat pokok berkenaan melalui live streaming. Zhang, 26, sebaliknya makan pokok Agave Americana, iaitu sejenis pokok beracun yang berasal dari Mexico. Video vlogger dari China itu yang mengalami keracunan berkenaan telah dirakamkan dan kini menjadi…



Teruskan Membaca

Wanita China Baling Syiling Ke Enjin Pesawat

in Utama & Sensasi

SHANGHAI – Seorang penumpang yang berpegang kuat kepada kepercayaan karut melambatkan jadual penerbangan dari Shanghai, selepas membuang syiling ke dalam enjin pesawat kerana percaya ia akan membawa tuah. Pegawai China berkata, wanita warga emas itu ditahan polis di Lapangan Terbang Antarabangsa Shanghai Pudong, susulan insiden pelik itu yang memaksa 150 penumpang dipindahkan dari pesawat menuju…



Teruskan Membaca

Pogba Bercuti Sakan Sudah Sampai Ke China

in Sukan/Utama & Sensasi

PEMAIN Manchester United, Paul Pogba, menikmati cutinya dengan berkunjung ke Tembok Besar China. Di sana, Pogba sempat melakukan gaya tarian dab di kawasan pelancongan yang tersenarai dalam dalam tujuh keajaiban dunia itu. Jose Mourinho telah memberi cuti kepada pemain United setelah tamat musim Liga Perdana Inggeris 2016/17. Pogba kemudian membantu pasukan kebangsaan Perancis dalam kelayakan…



Teruskan Membaca

Cat Kamera Sebab Marah Dirakam Buat Salah

in Gaya Hidup/Utama & Sensasi

BEIJING – Seorang pemandu di Qingdao ditahan selepas mengecat kamera keselamatan lalu lintas menggunakan batang besi sepanjang lima meter selepas berang apabila dia dirakam melakukan kesalahan lalu lintas. Satu portal berita di China melaporkan, lelaki itu ditangkap kerana merosakkan kamera keselamatan enam kali selepas dia disaman berulang kali kerana meletak kereta di kawasan berkenaan. Dia…



Teruskan Membaca

Padah Potong Bumbung Kereta Jadi Macam Porsche

in Gaya Hidup/Utama & Sensasi

BEIJING – Akibat terlalu kreatif, seorang lelaki didenda kerana memotong bumbung keretanya untuk menampakkan seolah-olah ia kenderaan yang boleh diubah suai, lapor media China. Menurut akhbar tempatan, South China Morning Post yang berpusat di Hong Kong, lelaki berkenaan pada mulanya didapati cuba melarikan diri apabila secara kebetulan dikesan oleh peronda polis di Luoping, wilayah Yunnan. Pemandu…



Teruskan Membaca

Awas! Udang Palsu Masuk Pasaran KL

in Jenayah/Utama & Sensasi

SEBELUM ini, ada sahaja laporan mengenai makanan palsu dari China yang masuk ke dalam beberapa buah negara termasuk Malaysia dan ia semakin membimbangkan. Terbaru, sebuah video menjadi tular apabila seorang lelaki mendedahkan ada udang palsu yang dikatakan sudah memasuki pasaran di Kuala Lumpur. Menerusi video berdurasi 1 minit 33 saat itu, lelaki itu mendakwa udang jenis mata…



Teruskan Membaca

Pelancong China Sakan Tayang Duit Dalam Bas

in Gaya Hidup/Utama & Sensasi

SIAPA yang tidak suka jika melancong dengan duit berkepuk-kepuk di tangan? Sudah tentu pelbagai barangan mewah dapat dibeli selain menjadikan percutian anda serba mewah. Tetapi itu bukanlah satu impian buat sekumpulan pelancong dari China ini kerana mungkin mereka dapat menikmati percutian dengan serba mewah apabila dengan gembiranya menayangkan mata wang ringgit Malaysia. Insiden pelik itu dilaporkan…



Teruskan Membaca

Hospital Buka 8,000 Botol Ubat Penawar Racun

in Utama & Sensasi

PASUKAN perubatan di China terpaksa bergelut dengan masa untuk membuka 8,000 botol kaca kecil mengandungi penawar bagi menyelamatkan seorang lelaki yang tidak sedarkan diri selepas minum racun serangga. Lelaki berusia 50 tahun itu dikejarkan ke unit kecemasan di sebuah hospital dalam keadaan koma. Bagi menyelamatkannya, doktor memerlukan kira-kira 400 mg ubat atropine. Malangnya hospital terbabit…



Teruskan Membaca

Video: “Kurang Ajar Punya Lelaki Tua”

in Gaya Hidup/Utama & Sensasi

SEORANG warga emas menjadi ‘musuh no.1’ di China selepas rakaman video memaparkan aksi biadapnya di dalam tren menimbulkan kemarahan orang ramai di media sosial. Lapor Shanghaiist, warga emas itu dikatakan secara sengaja membuang kulit kuaci merata-rata di dalam tren sehingga menyusahkan seorang pekerja pembersihan. Berang ditegur wanita berkenaan, lelaki itu kemudian bangun dan dengan sengaja…



Teruskan Membaca

Tak Perlu Bimbang Harga Musang King, Nanas Naik

in Terkini

PUTRAJAYA – Kenaikan harga durian ‘Musang King’ dan nanas berikutan langkah mengeksport ke China tidak wajar dibimbangkan kerana ia sebenarnya membawa kebaikan kepada negara, kata Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek. “Apabila harga naik, ia akan menyebabkan lebih ramai orang yang ingin terlibat dalam sektor ini (penanaman durian dan nanas),”…



Teruskan Membaca

China: Taikun Pelaburan Baharu Dunia

in Utama & Sensasi

DALAM 3 dekad kebelakangan ini, ekonomi negara China, semakin berkembang, kesan dasar-dasar yang mereka guna pakai dalam perkembangan ekonomi. Hal ini memberi impak kepada kuasa unipolar dalam ekonomi yang dimiliki Amerika Syarikat (AS). Contoh kesan paling ketara adalah kuasa matawang Yuan yang menandingi US Dollar sejak 10 tahun kebelakangan ini. Konsep perdagangan multilateral peringkat antarabngasa…



Teruskan Membaca

PM Pulang Dari China Dengan Kejayaan Malaysia

in Terkini

BEIJING – Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berlepas pulang ke Kuala Lumpur selepas meraih pelbagai peluang pelaburan dalam bidang infrastruktur untuk memajukan negara. Najib bersama isteri, Datin Seri Rosmah Mansor berada di China bagi lawatan kerja lima hari ini untuk menghadiri Forum Jalur dan Laluan untuk Kerjasama Ekonomi pada 14 dan 15 Mei.…



Teruskan Membaca

Durian Musang King Ke China?

in Gaya Hidup/Utama & Sensasi

BEIJING – Malaysia sedang berusaha untuk mengeksport buah durian terbaiknya, Musang King ke China. Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek berkata buah-buahan yang ingin diimport ke China mesti mematuhi peraturan yang ditetapkan oleh pihak republik itu. “Mereka gelarnya rawatan penyejukan bawah 18 darjah. “Sebaik sahaja kita penuhi syarat dan peraturan,…



Teruskan Membaca

Bonus Staf 200 Yuan Turun Berat Badan 1 Kilogram

in Gaya Hidup/Utama & Sensasi

BEIJING – Namanya ialah Wang Xuebao, seorang bos sebuah perusahaan pakar runding pelaburan di Xi’an, wilayah Shaanxi, China. Namun kenapa beliau bos yang lain daripada yang lain? Ini kerana beliau sedia memberikan wang bonus kepada setiap pekerjanya yang berjaya mengurangkan berat badan mereka, menurut laporan akhbar berpengaruh South China Morning Post berpangkalan di Hong Kong. Xuebao menyatakan…



Teruskan Membaca

1 2 3 20
Go to Top