Bukan Berita Online Biasa

Tag archive

China

Demi Telefon Bimbit, Wanita Mahu Terjun Tasik

in Gaya Hidup/Utama & Sensasi

BOLEH dikatakan zaman milenium kini manusia seakan-akan tidak boleh hidup tanpa gajet pintar bernama telefon bimbit. Jika ke mana-mana sahaja pasti gajet kecil itu akan dibawa. Mungkin kerana fungsinya yang pelbagai menjadi penyebab manusia sentiasa ‘melekat’ dengan peranti mudah alih itu. Disebabkan itu jugalah seorang wanita di China sanggup untuk terjun ke dalam tasik demi…

Teruskan Membaca

Lipas ‘Jajah’ Pesawat, Penumpang Panik Takut

in Gaya Hidup/Utama & Sensasi

SEBUT sahaja serangga bernama lipas sudah pasti ada yang tergeliat geli tiba-tiba. Kebiasaannya pasti individu yang takut atau geli dengan lipas menjerit dan lari menjauhi serangga itu. Tapi kalau serangga tersebut dalam kuantiti yang besar macam mana pula ya? Jumaat lalu, dilaporkan lebih daripada 100 ekor lipas telah menjadi ‘penumpang’ di dalam dua buah pesawat…

Teruskan Membaca

“Bertuah Punya Menantu Pemalas”

in Gaya Hidup/Utama & Sensasi

RIMAS mendengar leteran menantunya, seorang bapa mengambil keputusan membina sebuah ‘lif persendirian’ di apartment kediaman mereka di Chongi, China. Lapor Odditycentral, bapa berkenaan yang dikenali sebagai Xong tak pernah merungut untuk menaiki tangga ke rumahnya setiap hari, biarpun telah bertahun-tahun menetap di apartment terbabit. Bagaimanapun, menantunya mula merungut betapa letih menaiki tangga hingga ke tingkat enam…

Teruskan Membaca

Kerana Telefon, Anak Kencing Dalam Mangkuk Restoran

in Gaya Hidup/Utama & Sensasi

KEWUJUDAN Internet dan peranti mudah alih yang canggih dan moden pada era ini mungkin menyebabkab kebanyakan manusia seakan-akan lupa dunia jika ‘bergabung’ dengan alat itu. Baru-baru ini tular menerusi media sosial popular Weibo mengenai tindakan seorang wanita yang membiarkan anaknya membuang air kecil di dalam mangkuk restoran. Kejadian pelik tersebut dilaporkan berlaku di Beijing, China.…

Teruskan Membaca

Wanita Prihatin Selamatkan Bayi Dijual Sindiket

in Jenayah/Utama & Sensasi

ISU pemerdagangan manusia masih lagi menjadi antara fokus utama pihak berkuasa di seluruh dunia selain daripada jenayah-jenayah yang lain. Baru-baru ini, tindakan prihatin seorang wanita di China berjaya menyelamatkan seorang bayi daripada menjadi mangsa pemerdagangan manusia tidak bertanggungjawab dan tindakan itu kemudian tular di media sosial. Ceritanya bermula apabila wanita yang dikenali dengan nama Lee…

Teruskan Membaca

‘Spiderwoman’ China Panjat Tebing Tanpa Alat Bantuan

in Gaya Hidup/Utama & Sensasi

JIKA suatu ketika dahulu, kaum lelaki mendominasi aktiviti sukan ekstrem, namun kini semakin ramai wanita tahan lasak yang gemar melakukan aktiviti ekstrem seperti rock climbing, memanjat gunung, BASE jump dan sebagainya. Aktiviti-aktiviti ini amat mencabar dan merbahayakan nyawa jika tidak mengambil langkah-langkah keselamatan yang sepatutnya. Tetapi lain pula di China apabila sebuah kumpulan ini memanjat…

Teruskan Membaca

Sekeluarga Maut Dirempuh Pemandu Main Telefon

in Gaya Hidup/Utama & Sensasi

BEIJING – Lima sekeluarga termasuk tiga kanak-kanak maut selepas dirempuh sebuah kereta ketika berjalan di tepi jalan di bandar Yeuyang, Wilayah Hunan, minggu lalu. Memetik laporan China Digital Times, hanya seorang kanak-kanak berusia dua tahun terselamat dalam kejadian ngeri kira-kira jam 11 pagi itu. Rakaman kamera litar tertutup (CCTV) pada mulanya menunjukkan pasangan suami isteri…

Teruskan Membaca

Wajib Lulus 60 Markah Ujian Untuk Bercerai

in Gaya Hidup/Utama & Sensasi

BEIJING – Jika lazimnya sesi kaunseling diperlukan bagi mereka yang menjalani proses penceraian, namun di wilayah Yibin pula, pasangan suami isteri perlu mengambil peperiksaan penceraian! Menurut laporan stesen penyiaran CGTN milik pemerintah, peperiksaan pelik itu adalah hasil kajian oleh hakim Mahkamah Penduduk Yibin, Wang Shiyu selepas menyedari peratusan mereka yang bercerai sangat besar. Tujuan beliau…

Teruskan Membaca

Mangkuk 1,000 Tahun Dilelong RM169 Juta

in Gaya Hidup/Utama & Sensasi

HONG KONG – Sebuah mangkuk berusia 1,000 dari Dinasti Song, China dijual pada harga AS$37.7 juta (RM169 juta) dalam satu lelongan di Sotheby, Hong Kong. Mangkuk kecil bertarikh antara 960-1127 memecahkan rekod yang dicipta gelas wain Dinasti Ming yang menjadi milik taikun terkemuka Shanghai pada 2014. Gelas tersebut dibeli pada harga AS$36.05 juta (RM153 jua).…

Teruskan Membaca

Reka Bentuk Universiti Ini Dikecam Macam Jamban

in Gaya Hidup/Utama & Sensasi

BEIJING – Sebuah bangunan universiti di wilayah tengah China dikecam pengguna internet kerana reka bentuknya kelihatan seperti jamban, menurut laman sesawang berita tempatan. Netizen malah mempertikaikan struktur seni bina blok 12 tingkat itu yang terletak di Universiti Teknologi Sumber Air dan Kuasa Elektrik China Utara di bandar raya Zhengzhou di wilayah Henan, lapor portal Vcg.com.…

Teruskan Membaca

Selepas 15 Tahun, Terowong Tertinggi Dunia Dibuka

in Gaya Hidup/Utama & Sensasi

BEIJING – Terowong jalan raya tertinggi dunia mula dibuka kepada pengguna di wilayah Sichuan China kelmarin, 15 tahun selepas projek itu dimulakan, lapor agensi berita rasmi Xinhua. Projek mega yang terpaksa memecah masuk melalui Gunung Chola di Dataran Tinggi Qinghai-Tibet itu, terdiri daripada laluan terowong sepanjang tujuh kilometer dan lebih daripada lima kilometer jalan tambahan. Dalam…

Teruskan Membaca

Tercalar Bentley, Penjual Sayur Ganti Daun Bawang

in Gaya Hidup/Utama & Sensasi

BEIJING – Seorang penjual sayur di wilayah Shandong, China yang menunggang motosikal roda tiga pada mulanya mungkin menyangka sedang mengalami hari paling malang dalam hidupnya. Kisah bermula apabila lelaki tersebut membawa kenderaan kecil itu melalui sebuah jalan yang sempit di bandar raya Jinan sebelum tiba-tiba berselisih bahagian pintu dan mencalarkan sebuah kereta mewah import Bentley.…

Teruskan Membaca

Kepala Bayi Dah Keluar, Wanita Ini Bersalin Dalam Lif

in Gaya Hidup/Utama & Sensasi

SETIAP wanita mempunyai pengalaman bersalin yang berbeza dan tidak mungkin sama. Setiap orang ada ceritera yang berbeza. Tidak akan ada yang sama. Mungkin ada yang lawak, ngeri, sebak dan juga selak. Baru-baru ini, penjaga lif di salah sebuah hospital yang terletak di Shandong, China mendapat pengalaman baharu apabila membantu seorang pesakit melahirkan anak dalam lif.…

Teruskan Membaca

Tembok Purba Jadi ‘Mangsa’ Dipanjat Budak

in Jenayah/Utama & Sensasi

BEIJING – Satu tembok batu purba di bandar Zhengding dekat sini ini berisiko mengalami kerosakan selepas sering dipanjat pengunjung. Beberapa gambar yang tular di Internet menunjukkan pengunjung memanjat tembok setinggi 60 meter di bandar wilayah Hebei itu tanpa peralatan keselamatan. Satu gambar menunjukkan beberapa kanak-kanak turut riang memanjat tembok itu dengan ibu bapa mereka hanya…

Teruskan Membaca

Singapura Beri Pelancong China Buku Peraturan

in Gaya Hidup/Utama & Sensasi

SINGAPURA – Ketibaan pelancong China di Lapangan Terbang Changi pada Jumaat lalu telah disambut oleh pegawai-pegawai kedutaan negara tersebut – beserta panduan peraturan di Singapura. Staf kedutaan menunggu di Terminal 3 untuk menyerahkan sebuah buku yang disediakan khusus untuk pelancong dari China yang mengandungi peraturan-peraturan di republik tersebut. Buku panduan itu mempunyai 30 mukasurat keseluruhannya…

Teruskan Membaca

Buta Huruf, Tapi Jual Budu Sampai China!

in Gaya Hidup/Utama & Sensasi

LELAKI ini tidak tahu membaca, menulis atau menggunakan telefon bimbit namun bagi Mat Ismail Jusoh, 66,itu tidak menghalang cita-citanya untuk menjadi usahawan berjaya. Nekad untuk mengubah nasibnya, lelaki yang berasal dari Pengkalan Kubu, Kelantan ini mula menjual budu buatannya sendiri pada tahun 1980 dengan bantuan ahli keluarga dan rakan-rakannya. Dengan kekurangan wang modal dan peralatan…

Teruskan Membaca

Gayut Depan Bonet Untuk Tuntut Hutang

in Gaya Hidup/Utama & Sensasi

MENJADI tradisi untuk membayar semula hutang yang telah dibuat. Tidak kiralah sebesar mana wang yang dipinjam, ia tetap harus dipulangkan semula. Yang si penghutang pun mestilah bertanggungjawab membayar balik duit kepada si pemberi hutang. Baru-baru ini tular satu rakaman video daripada kamera litar tertutup (CCTV) tentang pasangan kekasih yang bergayut depan bonet kereta untuk menuntut…

Teruskan Membaca

China Had Eksport Minyak Tapis Ke Korea Utara Oktober

in Terkini

BEIJING – China akan mengehadkan eksport produk minyak ditapis ke Korea Utara bermula 1 Oktober ini, kata Kementerian Perdagangannya. Ia sekali gus mengesahkan penyertaan Beijing dalam sekatan terbaru Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) bertujuan mengekang negara jiran penentang itu. Majlis Keselamatan PBB, termasuk anggota tetapnya China, meluluskan sekatan keras terhadap Pyongyang minggu lalu sebagai tindak balas…

Teruskan Membaca

Kena Pukul Sebab Kutuk Makanan Tak Sedap

in Jenayah/Utama & Sensasi

SEORANG lelaki mengalami cedera parah akibat dipukul oleh sekumpulan samseng selepas isterinya meninggalkan komen negatif terhadap makanan di salah sebuah restoran melalui aplikasi online. Menurut laporan sebuah portal, insiden itu bermula apabila seorang wanita, Yu dikatakan mempelawa rakan-rakannya untuk bermain mahjong di kelab mahjong miliknya. Wanita itu kemudian memesan makanan di satu aplikasi penghantaran makanan sebagai…

Teruskan Membaca

Tahan Selama 14 Tahun, Kini ‘Serah Kalah’

in Gaya Hidup/Utama & Sensasi

SELAMA 14 tahun bertahan, kini rumah ‘paku’ di tengah Lebuh Raya Hu Ting Bei di Jiulting di daerah Songjiang, Shanghai, China akhirnya ‘tewas’ sejak awal pagi kelmarin. Selepas 13 tahun berunding, akhirnya pemilik rumah berkenaan, Xu bersetuju untuk menjual rumah mereka yang berada di tengah-tengah lebuh raya sejak 2004 lalu. Xu, 87, dan lapan lagi…

Teruskan Membaca

China Keluar Setem Peringatan Sempena FAST

in Terkini

GUIYANG – Kerajaan China mengeluarkan setem peringatan khas sempena teleskop radio terbesar dunia yang terletak di wilayah Guizhou, lapor agensi berita China Xinhua. Setiap set setem yang dikeluarkan Biro Pos Negeri itu mempunyai lima setem termasuk setem yang memaparkan Teleskop Apertur Sfera Lima Ratus Meter (FAST) dengan harga 1.2 yuan (US$0.18). Empat setem lagi ialah…

Teruskan Membaca

Tergamak Jual Bayi Sendiri Pada Sindiket Demi Wang

in Jenayah/Utama & Sensasi

MENGEJUTKAN. Demi wang, seorang lelaki sanggup menjual anak perempuannya yang berusia tujuh hari kepada sindiket pemerdagangan manusia, walaupun ketika itu anaknya masih berada di hospital bersalin di China. Lelaki itu juga telah mencari pembeli menerusi internet, sebelum anaknya dilahirkan lagi. Lebih malang, kakitangan di hospital berkenaan turut membantunya dengan menyediakan sijil beranak palsu. Kejadian itu…

Teruskan Membaca

Padah Degil, Nyawa Hampir Melayang

in Gaya Hidup/Utama & Sensasi

PADAH degil. Sekumpulan pelancong yang tidak menghiraukan larangan supaya tidak menyeberang sebuah jambatan, hampir melayang nyawa selepas jambatan itu runtuh di Hubei, China. Ia menyebabkan beberapa orang terjatuh ke dalam sungai manakala yang lain terpaksa berpaut kepada struktur jambatan tersebut. Salah seorang daripada mereka mengalami kecederaan parah. Jambatan itu telah ditutup kepada orang awam dan…

Teruskan Membaca

Wanita Lahir Anak Sambil Berdiri Di Tepi Jalan

in Gaya Hidup/Utama & Sensasi

SUDAH menjadi kebiasaan kepada para ibu mengimpikan proses bersalin menjadi sesuatu yang tenang dan dalam persekitaran yang baik. Namun, lain pula bagi wanita ini. Sudahlah melahirkan anaknya di tepi jalan, dengan keadaan berdiri pula tu! Pelik kan? Insiden ini dikhabarkan berlaku di sebuah pasar dekat Yunfu, China. Khabarnya, wanita itu baru selesai membeli-belah di pasar…

Teruskan Membaca

Alahai… Merajuk Sampai Duduk Atas Bonet Kereta?

in Gaya Hidup/Utama & Sensasi

PEREMPUAN memang begitu sinonim dengan ayat ‘merajuk’ ni. Kalau lelaki merajuk lebih-lebih tu errr… macam pelik kan. Tapi sebenarnya ada aje lelaki yang merajuk macam perempuan. Ngada-ngada lebih la tu ha. Perempuan guna ayat manis sikit, lelaki dah okay kan? Tapi… Kalau perempuan ni hati kental beb, kadang tu even dah guna ayat semanis madu…

Teruskan Membaca

10 Jam Terperangkap Dalam Perigi Buta

in Gaya Hidup/Utama & Sensasi

XI’AN (China) – Seorang budak lelaki terselamat selepas terjatuh dan terperangkap selama 10 jam di dalam perigi buta sedalam 45 meter di Xi’an di wilayah Shaanxi, pagi kelmarin. Budak lelaki yang berusia dua tahun itu dilaporkan terjatuh ke dalam perigi buta berkenaan ketika berjalan bersama datuknya. Pasukan penyelamat yang tiba tidak lama selepas itu berdepan…

Teruskan Membaca

The Forbidden City, Selamat 200 Kali Gempa Bumi

in Gaya Hidup/Utama & Sensasi

CHINA sangat terkenal dengan pelbagai binaan yang begitu berseni dan mempunyai nilai tinggi. Kesemuanya, ada tujuh keajaiban masa lalu China yang sangat terkenal di dunia. Salah satunya ialah The Forbidden City. Ia adalah sebuah kompleks istana kerajaan China dari Dinasti Ming ke akhir Dinasti Qing pada sekitar tahun 1420 menuju ke tahun 1912. Istana yang nan…

Teruskan Membaca

Pesakit Terkejut, Cicak Hidup Masuk Ke Dalam Telinga

in Gaya Hidup/Utama & Sensasi

SEORANG pesakit terkejut dan tidak sangka, seekor cicak hidup telah dikeluarkan dari telinganya. Cicak itu masuk ke dalam telinganya ketika dia sedang tidur. Lelaki itu, dari Guangzhou, hanya menyedari ada benda masuk ke telinganya apabila mendapati telinganya berasa sakit. Dia dapat merasakan ada benda bergerak dalam kepalanya namun dia menyangka itu adalah lipas. Lelaki yang…

Teruskan Membaca

Cemas Selamatkan Kanak-Kanak Tertusuk Gunting

in Gaya Hidup/Utama & Sensasi

SEKUMPULAN doktor dan bomba terpaksa bekerjasama bagi menyelamatkan nyawa seorang kanak-kanak yang tertusuk gunting di dahi di China. Gunting itu tertusuk 3cm ke dalam dahi. Disebabkan keadaan berkenaan, pasukan penyelamat memutuskan untuk melakukan pembedahan dalam dua peringkat, iaitu mencabut tempat pegang gunting itu dan kemudiannya mencabut bilah gunting berkenaan. Dalam kes itu, bomba terpaksa menggunakan…

Teruskan Membaca

Belanja 5,000 Mangkuk Mi Setelah Jumpa Cincin Berlian

in Gaya Hidup/Utama & Sensasi

BEIJING – Seorang usahawan China sanggup beli 5,000 mangkuk mi untuk diderma kepada orang ramai setelah cincin pertunangannya yang hilang ditemui dan dikembalikan pengurus restoran itu. Menurut media tempatan, lelaki dari Guangzhou yang hanya dikenali sebagai Wang itu mengunjungi Chongqing untuk lamar kekasihnya, tetapi tertinggal beg di luar restoran yang menjual mi selepas menjamu selera di…

Teruskan Membaca

Budak 12 Tahun Buang Bayi Kejutkan Ramai

in Jenayah/Utama & Sensasi

MENGEJUTKAN! Penduduk di China dikejutkan dengan laporan mengenai seorang bayi yang dibuang di dalam semak oleh ibunya, yang baru berusia 12 tahun. Bayi yang dalam keadaan bogel itu ditemui di bawah jambatan di wilayah Sichuan. Dia dikejarkan ke hospital dan kini semakin sembuh. Sementara ibunya pula berjaya dikenalpasti. Budak berkenaan menetap bersama datuk dan neneknya…

Teruskan Membaca

Gambar Kemeriahan Pesta Makan Cili Di China

in Gaya Hidup/Utama & Sensasi

BERANI ke anda makan cili mentah-mentah macam tu je?  Ha jangan tak tahu, pertandingan makan cili mentah ini merupakan in thing kat negara China tau. Tengoklah sendiri gambar-gambar ni… Memang cukup meriah dan macam pesta besar-besaran je kan dorang ni. Pertandingan yang diadakan di Hunan, China baru-baru ini telah menarik minat sebilangan besar pencinta makanan…

Teruskan Membaca

Cukuplah Momokkan Melayu, Tun M Lupa Jepun Penjajah?

in Politik/Utama & Sensasi

MAHATHIR – China tak boleh tetapi Jepun boleh walaupun pernah menyerang, merampas negara, membunuh, merogol dan menyeksa jutaan orang Malaysia. Salah satu propaganda utama Pakatan Harapan – terutamanya PRIBUMI ialah mereka mahu menakutkan orang Melayu menggunakan China. Jelas sekali ini merupakan percubaan untuk menjatuhkan kejayaan usaha PM Najib dan kerajaan dalam mengembangkan perdagangan dan pelaburan…

Teruskan Membaca

Kanak-Kanak Kena Langgar, Saksi Cuma Lihat

in Jenayah/Utama & Sensasi

KEMALANGAN di China ni diibaratkan macam sudah biasa berlaku dan tak pelik jika si ‘mangsa’ sengaja buat-buat cedera supaya mendapat pampasan insurans di negara itu. Tapi kali ni lain pula apabila seorang wanita yang sedang mendukung bayinya, hanya melihat seorang kanak-kanak lelaki dilanggar dengan kereta tanpa membantu menyelamatkannya. Si kecil itu kelihatan sedang mencangkung, mungkin…

Teruskan Membaca

Lelaki Bawa Dua Pasang Tangan Abang Naik Bas

in Jenayah/Utama & Sensasi

KAKITANGAN keselamatan di sebuah stesen bas di China terkejut selepas mendapati seorang lelaki telah membawa dua tangan yang telah dipotong di dalam beg. Lelaki itu, Zheng ditangkap selepas dia melalui pemeriksaan keselamatan di stesen bas Duyun di Guizhou. Zheng bagaimanapun mendakwa dia membawa dua pasangan tangan milik abangnya. Susulan penemuan tangan berkenaan, kakitangan keselamatan di…

Teruskan Membaca

12 Maut, Lebih 170 Cedera Gempa Di China

in Terkini

BEIJING – Sekurang-kurangnya 12 terbunuh apabila gempa bumi 6.5 magnitud menggegarkan barat daya China, kata sumber kerajaan hari ini. Difahamkan angka korban akibat gempa yang berlaku lewat semalam di pedalaman kawasan pergunungan wilayah itu dijangka meningkat. Menurut satu kenyataan kerajaan wilayah Aba yang juga kawasan pusat gempa, seramai 175 orang cedera, 28 daripadanya parah. Bagaimanapun…

Teruskan Membaca

Video: Tak Perform Kerja, Dihukum Minum Air Tandas…

in Gaya Hidup/Utama & Sensasi

BEIJING – Hanya kerana tidak menunjukkan prestasi kerja yang memuaskan, dua pekerja sebuah syarikat di China menjadi mangsa deraan majikannya dengan cara paling menjijikkan. Lapor portal Shanghaiist, mangsa yang bekerja di sebuah syarikat fotografi di wilayah Sinchuan itu dikehendaki meminum seteguk air yang diambil daripada mangkuk tandas. Perkara itu didedahkan menerusi satu rakaman video tular…

Teruskan Membaca

Video: Ditampar Gara-Gara Penerbangan Batal…

in Gaya Hidup/Utama & Sensasi

HONG KONG – Berang penerbangan dibatalkan, seorang wanita dengan beraninya menampar seorang pekerja lapangan terbang, Khamis lalu, lapor Shanghaiist. Dalam kejadian yang berlaku di Lapangan Terbang Antarabangsa Shenyang Taoxian di wilayah Liaoning itu, wanita terbabit mengaku menampar pekerja lapangan terbang terbabit dan ditahan selama 10 hari sebelum dikenakan denda 200 Yuan (RM127). Penumpang wanita berusia…

Teruskan Membaca

Padah Makan 54 Batang Aiskrim, Ginjal Terjejas

in Gaya Hidup/Utama & Sensasi

CUACA masa kini kadang-kala tidak menentu. Ada masa panas, ada masa sejuk, ada masa pula hujan ribut. Justeru, tindakan seorang lelaki bernama Zheng, 44, menikmati aiskrim bagi menghilangkan rasa panas yang melanda China sejak beberapa minggu lalu mungkin niatnya untuk menyejukkan badan. Malang sekali, lelaki yang berasal dari Quzhou wilayah Zheijang, China ini telah dimasukkan…

Teruskan Membaca

Shanghai Lancar Bilik Simpan Suami Ketika Bini Beli-Belah

in Gaya Hidup/Utama & Sensasi

SHANGHAI – Aktiviti beli-belah bersama-sama dengan isteri, tunang atau teman wanita selama berjam-jam mungkin salah satu kerja yang paling membosankan bagi golongan lelaki. Justeru sebuah gedung perniagaan terkemuka di sini, Global Harbor telah menyelesaikan masalah ini dengan melancarkan kemudahan bilik ‘penyimpanan suami’ ketika pasangan mereka pula leka membeli-belah. Kontena layan sendiri yang berkaca ala akuarium…

Teruskan Membaca

1 2 3 21
Go to Top