Bukan Berita Online Biasa

Tag archive

Ipoh

Ipoh Diisytihar Bandar Raya Terbersih Di Malaysia

in Gaya Hidup/Utama & Sensasi

BANDAR raya Ipoh telah dianugerahkan bandar raya terbersih di Malaysia bagi tahun 2016 dengan kumulatif mata sebanyak 97.45 berdasarkan sistem penarafan kerajaan-kerajaan tempatan. Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT), Tan Sri Noh Omar mengumumkan perkara itu dalam satu majlis penganugerahan kepada majlis bandaran yang diadakan di Pusat Konvensyen Ipoh, Isnin lalu. Ipoh dipilih…



Teruskan Membaca

‘Mamat’ Sado Ipoh Ni Sebenarnya Seorang Wanita

in Gaya Hidup/Utama & Sensasi

PERTAMA kali melihat gambar ini, apa yang korang nampak? Susuk seorang lelaki sado kan? Betul tak? Tetapi terimalah kenyataan sebenarnya dia ni adalah seorang wanita. Haaa? Apa? Wanita? Mana mungkin! Lihat je susuk tubuh. Kan lelaki tu… Percaya atau tidak, jurulatih gimnasium ‘lelaki’ di Ipoh, Perak ini sebenarnya adalah seorang wanita! BACA: Merdeka Sale! Jualan Murah…



Teruskan Membaca

Suspek Cabul & Liwat 3 Pelajar Sekolah Ditemui Mati

in Utama & Sensasi

SEORANG suspek kes cabul dan liwat tiga pelajar sekolah di Ipoh, Perak ditemui mati dipercayai menggantung diri di dalam sebuah bilik hotel, petang Selasa lalu. Menurut Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Perak, Datuk Gan Tian Kee, mayat suspek berusia 52 tahun itu dijumpai pekerja hotel pada jam 5.40 petang. Sehari sebelum lelaki itu ditemui mati, tiga…



Teruskan Membaca

‘Drive Thru’ Ponteng Puasa Ke Tu?

in Gaya Hidup/Utama & Sensasi

IPOH – Kehadiran beberapa kereta yang menunggu ‘drive thru’ pada waktu tengah hari di hadapan sebuah restoran terkenal di bandar ini telah menimbulkan tanda tanya orang ramai. Lapor Peraktoday, tinjauan sekitar jam 12 tengah hari pada Rabu minggu lalu mendapati beberapa buah kenderaan sedia beratur panjang menanti tempahan ‘menu istimewa’ dari restoran ini. Menerusi gambar,…



Teruskan Membaca

Rumah Sewa Koperal Dibaling Bom Petrol

in Jenayah/Utama & Sensasi

SEORANG anggota polis berpangkat koperal mengalami kerugian kira-kira RM60,000 selepas bahagian hadapan rumahnya di Taman Sri Tambun, Tambun, Ipoh dan kenderaan pelbagai guna (MPV) miliknya terbakar akibat dibaling molotov cocktail petang, semalam. Dalam kejadian kira-kira jam 4.04 petang itu, koperal berusia 43 tahun itu sedang bertugas Bahagian Siasatan Jenayah Narkotik (BSJN) Ibu Pejabat Polis Daerah…



Teruskan Membaca

Padah ‘Bersantai’, Remaja Jatuh Tingkat 3

in Utama & Sensasi

SEORANG remaja lelaki terpaksa menanggung kesakitan selepas terjatuh dari tingkat tiga sebuah bangunan pusat membeli belah di Ipoh, Perak, pagi semalam. Dalam kejadian kira-kira jam 11.30 pagi itu, remaja berusia 17 tahun dipercayai duduk di palang besi bersama sekumpulannya rakannya di tingkat tiga premis tersebut. Timbalan Ketua Polis Daerah Ipoh, Superintendan Abdul Rani Alias berkata, tindakan…



Teruskan Membaca

10 Jalan Di Ipoh Ditutup Mulai Esok Sempena Thaipusam

in Terkini

IPOH – Sepuluh jalan di bandar raya Ipoh akan ditutup secara berperingkat mulai 8 dan 9 Feb ini sempena sambutan perayaan Thaipusam, kata Pemangku Ketua Polis Perak Datuk Hasnan Hassan. Beliau berkata laluan yang terlibat ialah Jalan Raja Muda Aziz; Bulatan Hospital; Jalan Medan Istana; Jalan Panglima Bukit Gantang; Jalan Lim Boon Seng; Jalan Dato’…



Teruskan Membaca

Dua Bangunan Tahfiz Tergadai Angkara Pinjam Ah Long

in Gaya Hidup/Utama & Sensasi

KUALA LUMPUR – Kerana mahu menambah pendapatan bagi menguruskan pusat tahfiz, seorang pengetua yang bergelar ustaz sanggup meminjam wang daripada Ah Long dan mengadaikan dua buah bangunan tahfiz yang diwakafkan untuk asrama pelajar di Ipoh, Perak. Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Nadzim Johan berkata, mangsa yang berusia dalam lingkungan 40 an itu…



Teruskan Membaca

Aduh… Tak Serik, ‘IPOH’ Kena Panjat Lagi

in Gaya Hidup/Slider/Utama & Sensasi

KERANA ingin meraih populariti segera, seorang lagi remaja dikesan memanjat papan tanda gergasi ‘IPOH’ namun kali ini di papan tanda di tepi Lebuhraya Utara Selatan (PLUS) dekat Simpang Pulai, di sini. Menggunakan nama “kerabupauh” di Instagram, pemuda berkenaan memuat naik dua keping gambar yang memaparkan aksinya berdiri di atas huruf “p” pada mercu tanda itu sambil…



Teruskan Membaca

Jangan Mudah Terpengaruh – Abudi Alsagoff

in Gaya Hidup/Utama & Sensasi

PUTRAJAYA – Generasi muda diingatkan supaya jangan mudah terpengaruh dengan tindakan atau aksi ekstrem seperti yang dikongsikan dalam media sosial. Atlet profesional Sukan Parkour dan larian bebas (freerunning), Abudi Alsagoff berkata, perkongsian dalam media sosial hanya memaparkan hasil aksi esktrem oleh mereka yang profesional namun tidak didedahkan proses untuk melakukan pergerakan tersebut. “Ramai orang tengok…



Teruskan Membaca

Panjat ‘Ipoh’: ‘Kami Akui Kesilapan, Maafkanlah Kami’

in Gaya Hidup/Utama & Sensasi

LAPAN remaja yang memanjat papan tanda ikonik ‘Ipoh’ hari ini tampil memohon maaf secara terbuka kepada rakyat Malaysia dan mengakui kesilapan di atas perbuatan mereka. Norfarihan Baharudin, 24, yang mewakili rakannya yang lain berkata, mereka sememangnya berhasrat memohon maaf lebih awal tetapi tidak diberi peluang untuk berbuat demikian selepas mendapat pelbagai kecaman daripada masyarakat. “Kami faham…



Teruskan Membaca

Mufti Perlis Puji Remaja Panjat Mercu Tanda “Ipoh”

in Gaya Hidup/Utama & Sensasi

KUALA LUMPUR – Mufti Perlis, Prof. Madya Datuk Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin menyifatkan sekumpulan remaja yang melakukan aksi memanjat mercu tanda “Ipoh” di Perak baru-baru ini sebagai berkebolehan dan berani. Sehubungan itu, beliau menjemput remaja terbabit supaya datang ke pejabatnya untuk berbincang bagi mengadakan aktiviti yang bermanfaat di Perlis dengan keberanian dan kelebihan mereka.…



Teruskan Membaca

8 Remaja Panjat Papan Tanda ‘IPOH’ Serah Diri

in Jenayah/Utama & Sensasi

IPOH – Lapan individu yang melakukan aksi berbahaya memanjat papan tanda perkataan `Ipoh’ di Jalan Kuala Kangsar di sini, tampil menyerah diri kepada pihak polis hari ini. Kesemua mereka yang terdiri daripada lima lelaki dan tiga perempuan tiba di Balai Polis Kampung Tawas pada pukul 10 pagi ini untuk diambil keterangan berhubung tindakan yang dilakukan oleh…



Teruskan Membaca

Polis Sisasat Kumpulan Panjat Papan Tanda ‘IPOH’

in Jenayah/Utama & Sensasi

IPOH – Pihak polis sedang menyiasat laporan berhubung sekumpulan remaja yang memanjat huruf-huruf besar yang membentuk perkataan IPOH di Jalan Kuala Kangsar yang menjadi viral sejak beberapa hari lalu. Ketua Polis Daerah Ipoh, ACP Sum Chang Keong berkata pihaknya telah menerima laporan daripada Majlis Bandaraya Ipoh iaitu pemilik papan tanda itu awal pagi tadi. Beliau berkata…



Teruskan Membaca

MBI Tak Pernah Terima Permohonan Panjat ‘IPOH’

in Gaya Hidup/Utama & Sensasi

IPOH – Majlis Bandaraya Ipoh (MBI) tidak pernah menerima sebarang permohonan untuk memanjat papan tanda ‘IPOH’ daripada mana-mana pihak, kata Datuk Bandar Ipoh Datuk Zamri Man. Beliau berkata dakwaan sekumpulan remaja bahawa MBI meluluskan permohonan mereka untuk memanjat papan tanda di Jalan Kuala Kangsar adalah satu penipuan. “Saya sudah semak, tidak ada satu kelulusan pun…



Teruskan Membaca

Indeks Jenayah Ipoh Menurun Tahun Ini

in Jenayah/Utama & Sensasi

IPOH – Kadar indeks jenayah di daerah Ipoh bagi tempoh Januari hingga November tahun ini mencatatkan penurunan kepada 1,957 kes berbanding 2,182 bagi tempoh sama tahun lepas. Ketua Polis Daerah Ipoh ACP Sum Chang Keong berkata daripada semua kes itu, polis berjaya menyelesaikan kira-kira 47.52 peratus kes setakat ini. “Jangan mudah bersikap selesa dengan pencapaian…



Teruskan Membaca

Cendol Ipoh Abang Kacak ‘Curi’ Perhatian Netizen

in Gaya Hidup/Utama & Sensasi

JIKA sebelum ini, Nasi Lemak Anak Dara pernah mendapat perhatian netizen, dan kali ini giliran seorang penjual cendol pula apabila dikategorikan sebagai kacak dan boleh ‘mencairkan’ hati mata yang memandang. Gambar penjual cendol ini dimuat naik Farah Liyana menerusi akaun Twitternya semalam dan menjadi viral sehingga mendapat lebih 10,000 perkongsian. Menurutnya, cendol yang dijual oleh pemuda…



Teruskan Membaca

“Kecuali Sari” Disalah Erti, Sebenarnya Boleh Pakai Sari

in Utama & Sensasi

EKORAN kesilapan menggunakan perkataan ‘kecuali’ dalam satu surat jemputan, Majlis Bandaraya Ipoh (MBI) hari ini tampil memohon maaf bagi menjelaskan kekeliruan yang berlaku. MBI menerusi kemas kini di laman Facebook menjelaskan bahawa pihaknya tidak melarang kakitangan memakai sari seperti ditulis dalam kad jemputan majlis Perhimpunan Khas Aidilfitri 2016 yang dijadualkan pada 1 Julai ini. Ia sebenarnya merupakan…



Teruskan Membaca

Perempuan Cina Pekik “Melayu Bodoh” Dalam Masjid

in Politik/Utama & Sensasi

“Sohai punya Melayu, Melayu banyak bodoh!,” itu kata-kata kesat seorang perempuan Cina yang bertindak memaki hamun penduduk setempat dalam kejadian di sebuah masjid di Ipoh, Perak baru-baru ini. Menurut Imam Dua Masjid Abu Ubaidiah, Yunus Harun, insiden berkenaan berlaku sejurus selepas Asar pada Rabu (4 Mei), ketika dia serta beberapa jemaah lain masih berada di masjid berkenaan.…



Teruskan Membaca

Video: Aksi ‘Superman’ Minah Rempit Ipoh Terima Kecaman

in Utama & Sensasi

RAKAMAN video aksi seorang wanita dipercayai berusia 20-an yang melakukan lagak berbahaya dengan motosikalnya tersebar di media sosial. Menerusi akaun Facebook, Angah Ayu, lagak berani yang dimuat naik sendiri oleh pelaku di dalam visual itu sehingga kini mendapat pelbagai kritikan dan telah dikongsi melebihi 5,000 pelayar alam maya. Netizen menganggap aktiviti itu tidak kena dengan…



Teruskan Membaca

Isteri ‘Datuk’ Maut Ditetak

in Terkini

IPOH: Seorang wanita berusia 68 tahun yang merupakan isteri kedua kepada seorang pesara bergelar ‘Datuk’ maut ditetak dengan parang di bahagian leher di kediamannya di Taman Lake View, Taiping, semalam. Menurut Ketua Polis Daerah Taiping, ACP Harith Kam Abdullah berkata, ketika kejadian yang berlaku sekitar jam 7.30 malam itu, pasangan suami isteri terbabit telah dikunjungi…



Teruskan Membaca

Hospital Swasta Didakwa Pindah Darah Bervirus HIV Kepada Pesakit

in Slider/Utama & Sensasi

SEBUAH hospital swasta di Ipoh didakwa di mahkamah, kerana memindahkan darah yang bervirus HIV kepada seorang pesakit yang mendapatkan rawatan di sana. Teck Chai, terlibat dalam satu kemalangan pada 21 Mei 2005 lalu dimasukkan ke Hospital Seri Manjung kerana patah kaki kanan akibat kemalangan itu. Semasa menerima rawatan di sana, dia menerima 16 pek darah untuk merawat kecederaan…



Teruskan Membaca

3 Maut Dalam Nahas 6 Kenderaan, Lebuh Raya Di Ipoh Sesak

in Terkini

TIGA terbunuh manakala, empat lagi cedera dalam satu kemalangan membabitkan enam kenderaan di Kilometer 283, Lebuh Raya Utara-Selatan, arah selatan Ipoh, pagi Sabtu. Kejadian kira-kira pukul 9.30 pagi itu, membabitkan empat buah kereta, sebuah lori dan motosikal serta tujuh mangsa. Jurucakap Jabatan Bomba dan Penyelamat Perak berkata, pihaknya menerima panggilan kecemasan pada pukul 9.46 pagi manakala anggota Balai Bomba dan…



Teruskan Membaca

MBI Sedia Bantu Jabatan Perkhidmatan Veterinar Tangani Rabies

in Terkini

IPOH – Majis Bandaraya Ipoh (MBI) sedia membantu Jabatan Perkhidmatan Veterinar menangani penularan wabak penyakit anjing gila atau rabies yang berlaku di Perlis, Kedah dan Pulau Pinang baru-baru ini. Datuk Bandar Ipoh, Datuk Zamri Man berkata Unit Kawalan Anjing Terbiar, Bahagian Penguakuasa MBI menangkap sebanyak 1,169 anjing terbiar sejak Januari hingga September tahun ini. “Unit…



Teruskan Membaca

Kisah Sebenar Mengapa Makanan Di Gerai Penjaja Ini Bersepah

in Terkini

HEBOH jadinya laman sosial semalam apabila tersebarnya beberapa gambar yang menunjukkan pihak berkuasa sedang berdiri berhampiran seorang penjaja berbangsa India yang menjalankan perniagaan tanpa lesen berhampiran Hospital Raja Permaisuri Bainun di Ipoh. Gambar lain juga memperlihatkan penjaja tersebut sedang duduk termenung mengenang nasib gerainya yang telah tiada disamping hasil jualannya yang bertaburan di jalan raya. Sekadar…



Teruskan Membaca

Menu Kedai Makan Orang Perak Yang Kreatif Bebenor

in Hangat

BILA pergi ke restoran, perkara pertama yang dilakukan mestilah memesan makanan bukan? Setelah buku menu sampai ke tangan, maka anda pun memilih makanan yang diingini. Menu dibuat dengan tujuan membantu anda memilih makanan yang disediakan di restoran tersebut. Melalui menu juga, sesebuah restoran dapat memperkenalkan makanan yang menjadi hidangan istimewa yang ditawarkan di situ. Sebut pasal hidangan istimewa, jika…



Teruskan Membaca

New Hollywood, Kopitiam Cina Jadi Tumpuan Semua Bangsa

in Gaya Hidup/Terkini

Di Jalan Lee Kwee Foh, Canning Garden, Ipoh terdapat satu kedai kopi Hainan yang begitu sinonim dengan penduduk Ipoh tidak kira berbangsa Cina mahupun Melayu yang beragama Islam. Pelanggan tetapnya difahamkan bukan sahaja dari orang biasa tetapi juga dari golongan VIP seperti pemimpin kerajaan dan kerabat Diraja negeri Perak. Itulah keunikan yang terdapat di Restoran…



Teruskan Membaca

Penggambaran Separuh Bogel, Polis Akan Siasat

in Hangat/Utama & Sensasi

Susulan daripada kes penggambaran perkahwinan dengan gaya separuh bogel di Ipoh yang berlaku semalam, kini pihak polis mengatakan akan menyiasat perkara berkenaan. Menurut polis, pihaknya kini menyiasat kes berkenaan mengikut Seksyen 14 Akta Kesalahan Kecil iaitu berkelakuan aib. Dalam laporan Mynewshub.my semalam, gambar sesi penggambaran itu telah pun tersebar secara meluas di internet. Daripada pengamatan…



Teruskan Membaca

Go to Top